Samochody elektryczne i hybrydowe z zerową stawką akcyzy – projekt ustawy

Zgłoszony do konsultacji publicznych 27 kwietnia 2017 r. projekt ustawy o elektromobilności przewiduje wprowadzenie zerowej stawki akcyzy dla pojazdów elektrycznych oraz innych udogodnień dla właścicieli tych pojazdów.

Według założeń projektu pojazd elektryczny to pojazd samochodowy (w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym) o napędzie spalinowo-elektrycznym z wbudowanymi akumulatorami albo wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną – w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Innymi słowy zaliczane do tego grona będą samochody całkowicie elektryczne (np. Nissan Leaf czy Tesla Model X) oraz pojazdy hybrydowe łączące napęd spalinowy z elektrycznym, aczkolwiek tylko te, które mogą być ładowane z gniazda, czyli hybrydy typu plug-in (np. BMW i8 czy Toyota Prius Plug-in Hybrid).

Oprócz wprowadzenia zerowej stawki akcyzy, projekt przewiduje podwyższenie limitu w kosztach podatkowych amortyzacji z tytułu zużycia pojazdów elektrycznych dla przedsiębiorców, który w przypadku tych pojazdów będzie wynosił 30 000 euro, czyli o 10 000 euro więcej niż na pozostałe pojazdy osobowe. Co nie jest znaczącą zachętą dla przedsiębiorców wybierających samochody kosztujące powyżej 120 tyś złotych (czyli prawie wszystkie wyczerpujące definicję pojazdu elektrycznego według projektu), dla których leasing będzie nadal korzystniejszą opcją zakupu pojazdów o wartości przekraczającej 120 tyś zł.

Według założeń projektu oprócz wymienionych korzyści, użytkownicy pojazdów elektrycznych będą mogli korzystać z bus-pasów oraz będą zwolnione z opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania, a komfort korzystania z tych pojazdów mają umożliwić liczne stacje szybkiego ładowania.

Zapowiadane zmiany zapewne nie poprawią sprzedaży wciąż drogich samochodów elektrycznych ale w kwestii samochodów hybrydowych, których ceny odpowiadają cenom wersji z silnikami diesela (przy podobnej mocy), mogą już pomóc.

Mimo wszystko najważniejszym kryterium przy wyborze hybrydy nadal nie będą udogodnienia, które chce wprowadzić ustawodawca, tylko to jak ten samochód będzie wykorzystywany – dla osób poruszających się tylko w obrębie większego miasta hybryda jest lepszym rozwiązaniem niż diesel czy benzyniak, jednak dla tych którzy robią dużo kilometrów w trasie diesel nadal będzie niezastąpiony (spalanie hybrydy w trasie będzie większe niż mieście).

Podziel się!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
— 8 maja 2017

Komentarze:

Scroll Up